Er komen een aantal ruimtes beschikbaar voor bijvoorbeeld horeca of fitness. Als projectteam zijn we op zoek naar behoeftes van de buurtbewoners, zodat we daarin uiteindelijk een aantal aantrekkelijke functies kunnen huisvesten waar de nieuwe bewoners, maar ook de buurt naar toe kan gaan.
Als alles meezit, dan start de bouw in de zomer van 2026 en worden de appartementen eind 2028 opgeleverd.
Ja, er worden parkeerplaatsen voor deelauto’s toegevoegd aan het woongebouw. Deze deelauto’s kunnen zowel door de nieuwe bewoners als door buurtbewoners worden gebruikt.
Ja, we hechten veel waarde aan de input van de omgeving. De gemeente heeft een eerste ontwerp gemaakt voor aanpassing van het openbaar gebied, waarbij het autovrije gebied van de Gooilandsingel wordt doorgetrokken voor langs het nieuwe gebouw tot aan de Pleinweg.
Vanavond horen we graag of de buurtbewoners ideeen hebben voor activiteiten op het nieuwe plein voor het woongebouw. Als dat haalbare ideeen zijn, dan kan de gemeente daar wellicht rekening mee houden bij de verdere uitwerking van het ontwerp.
De studentenwoningen die worden verhuurd zijn niet groot, denk aan een grote hotelkamer, compleet wel met badkamer en keuken. Er komen ook appartementen waar 2 of 3 studenten samen kunnen wonen, die appartementen zijn uiteraard een stuk groter.
Wat hoger in de toren komen koopwoningen. Die appartementen variëren van 50 tot 65m2 en zijn geschikt voor starters, zowel alleenstaand als samenwonend.
De appartementen zijn voornamelijk gericht op studenten en starters op de woningmarkt. Zij maken veelal gebruik van het OV of de fiets. Daarom is deze locatie zo goed geschikt voor die doelgroepen. De bedoeling is dat een groot deel van de woningen verhuurd zal worden, maar ook zal een deel van de woningen, voornamelijk in de toren, worden verkocht.
Alle hoekwoningen van de toren krijgen een balkon, en alle overige woningen krijgen een frans balkon. Dat is een hekje met 2 openslaande deuren. Zo kunnen bewoners altijd vanuit hun eigen woning genieten van mooie weer. Daarnaast krijgt het gebouw een grote daktuin op de laagbouw, met fijne terrassen en veel groen. Alle bewoners van het gebouw kunnen hiervan gebruik maken.
Op dit moment is er nog geen nieuwe naam voor deze ontwikkeling. We nodigen de omgeving uit om mee te denken over een passende naam. Heb je een leuk idee? Laat het ons weten via [email protected].
De sloop van het huidige ABN-pand staat gepland voor eind 2025. Tot die tijd kan men genieten van prachtige streetart op het huidige ABN- pand. Het ontwerp voor dit kunstwerk wordt op woensdag 9 oktober samen met de buurt gekozen. In november 2024 starten we met de uitvoering. Dit project wordt gerealiseerd in samenwerking met Heijmans, InHolland en de buurtbewoners.
Hier kan een ontwikkeling van ongeveer 70 meter worden gerealiseerd binnen de afspraken die op dit moment zijn gemaakt met de gemeente Rotterdam. Inmiddels is voor dit gebied ook de hoogbouwvisie van de gemeente Rotterdam vastgesteld. Dat betekent dat we zelfs in dit gebied tot 150 meter mogen bouwen. We weten niet of dit mogelijk is en gewenst is, maar dit gaan we wel onderzoeken.
De akoestiek in de vernieuwde stationshal zal mogelijk nog mooier klinken dankzij de akoestiek in de binnenruimte.
Ja, er wordt veel aandacht besteed aan verlichting, zodat de stationshal goed verlicht en veilig aanvoelt, met aanzienlijk minder donkere plekken.
Ja, er komt een fietsenstalling met ongeveer 1000 plaatsen. De stalling is gratis, bewaakt en alleen gesloten na de laatste metro.
De renovatie zal naar verwachting één jaar in beslag nemen.
Ja, waar mogelijk hergebruiken we materialen en proberen we duurzame materialen toe te passen in het ontwerp van de stationshal.
Ja, net als nu zal de stationshal rolstoeltoegankelijk blijven. De twee huidige liften worden verplaatst naar de zuidelijke hal om de toegankelijkheid verder te verbeteren.
Ja, er komt voldoende wachtruimte met zitplekken in de vernieuwde stationshal. Daarnaast wordt er ook een openbaar toilet gerealiseerd, toegankelijk tegen betaling.
Ja, deze bekende voorzieningen blijven behouden. Enkele van hen krijgen een nieuwe plek binnen de vernieuwde stationshal.
Er komt een "grab & go" concept gericht op snelle, maar gezondere eet en drink opties. Dit sluit aan bij de visie van de gemeente op het bieden van gezondere voorzieningen in Hart van Zuid.
De werkzaamheden zullen onvermijdelijk overlast veroorzaken, zowel voor omwonenden als voor reizigers. Er zullen tijdelijke beperkingen zijn, maar we streven ernaar de overlast tot een minimum te beperken. De winkels en voorzieningen blijven toegankelijk of verhuizen tijdelijk naar een alternatieve locatie.
De geplande startdatum van de bouw is voorlopig in het vierde kwartaal van 2025. Dit is onder voorbehoud van eventuele wijzigingen in de planning.